Abbas Kashefi

Senior SEO specialists

Abbas Kashefi

Senior SEO specialists

مشاوره سئو

معرفی یک سایت به گوگل و دیده‌شدن آن در نتایج گوگل یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای کسانی است که سایت دارند. اگر به‌تازگی شروع به آموزش سئو کرده‌اید و یا به‌صورت تخصصی در زمینه سئو فعالیت نمی‌کنید، مشاوره گرفتن از یک متخصص حرفه‌ای سئو می‌تواند بسیاری از ابهامات را برای شما برطرف کند. مشاوره سئو (SEO Consulting) می تواند راه را برای بهتر دیده‌شدن سایت به شما نشان دهد.

مشاوره سئو چیست؟

مشاوره سئو یکی از خدمات سایت شرکت سئو آبی است که آن شامل راهکارها و چارچوب‌ها و در واقع نقشه راهی است که یک مشاور به شما ارائه می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان به بهترین نتیجه در گوگل دست پیدا کنید.

مشاور سئو کیست؟

مشاور سئو در واقع به کسی گفته می‌شود که تجربه‌های زیاد و مفیدی در حوزه سئو دارد. در واقع یک مشاور باید قبل از مشاوره سئو دادن به نتایجی در گوگل دست پیدا کرده باشد و حتی شکست‌هایی تجربه کرده باشد تا بتواند مشکلات شما را حل کند و یا راهکارهایی برای بیشتر دیده‌شدن سایتتان، متناسب با حوزه فعالیت شما ارائه دهد. به‌طورکلی وظیفه یک مشاور سئو بررسی سایت (چه ساخته شده با وردپرس چه انواع دیگر) شما و تحلیل سایت رقبا است. بعد از آنالیز سایت رقبای موفق و دستیابی به روند کار آنها، مشاور طبق بودجه شما، زمان، وضعیت فعلی سایت و هدف شما یک برنامه برای پیشرفت به شما ارائه می‌کند.

تخصص های ارائه دهنده مشاوره سئو

شخصی که برای مشاوره سئو یا خدمات سئو سایت انتخاب می کنید باید به موارد زیر تسلط داشته باشد:

  • سئوی داخلی: برای بررسی وضعیت محتوا و لینک‌سازی درون سایت شما و رقبا
  • سئوی خارجی: جهت یافتن زمان مناسب، سایت مناسب و کلمات و محتوای مناسب برای رپورتاژ
  • سئوی تکنیکال: زمان انتشار محتوا، نحوه لینک‌سازی و زمان آن. در واقع سئوی تکنیکال یعنی چه کاری را چه موقعی انجام دهیم تا نتیجه بهتری بگیریم.
  • تحقیق و استخراج کلمات کلیدی: برای ارائه تقویم محتوایی مناسب سایت
  • کار با ابزارهای آنالیز: برای بررسی سایت شما و رقیب و همین‌طور مشاهده تغییرات سایت شما و بررسی وضعیت در هر زمان و مرحله

وظایف یک مشاور سئو چیست؟

در ابتدا توجه کنید مشاوری که برای دریافت مشاوره سئو سایت انتخاب می کنید که حداقل تجربه بیشتری از شما داشته باشد! سعی کنید مشاورانی را انتخاب کنید که نمونه کارهای قابل قبولی دارند و اصطلاحاً به پیچ‌وخم راه آگاه‌اند!
یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که اگر مشاور، با انتخاب‌های اشتباه باعث افت سایت و ضرر رساندن به شما شد باید مسئولیت آن را بپذیرد.حالا ببینیم که وظایف اصلی یک شخص برای ارائه مشاوره سئو چیست؟

آنالیز سایت شما

قدم اول این است که وضعیت فعلی و همین‌طور قدم‌های قبلی سایت شما مشخص شود. مشاور سئو باید نقاط قوت و نقاط ضعف را پیدا کند؛ نقاط ضعف در صورت لزوم حذف می‌شوند (مثل زامبی پیج) و یا از روش دیگری برای رشد آن استفاده می‌شود، نقاط قوت نیز باید تقویت شوند و همین‌طور می‌توان از آن برای بهبود نقاط ضعف استفاده کرد.
به طور مثال اگر یک صفحه در وضعیت خوبی باشد می‌توان با لینک دادن به صفحه ضعیف، به تقویت صفحه ضعیف کمک کرد. البته این قسمت فقط شامل صفحات نمی‌شود، ممکن است نقطه قوت یک نوع لینک‌سازی داخلی یا رپورتاژ خاص و بسیاری موارد دیگر باشد.

آنالیز سایت رقیب

هر رقیبی که در صفحه اول گوگل است یک الگوی عالی است! رقبای موفق می‌توانند راه را به ما نشان دهند و حتی نقاط ضعف آن‌ها در واقع یک امتیاز برای ماست. اگر رقیب از روش خوبی استفاده کرد می‌توانیم از آن الگو بگیریم و اگر روش ضعیفی را انتخاب کرد می‌توانیم با تقویت خودمان در حوزه‌ای که رقیب ضعیف است، به برتری برسیم.

انتخاب بهترین رقبا می تواند یکی از وظایف شخصی باشد که از آن مشاوره سئو؛ دریافت می کنید، به طور مثال اگر رقیب شما در کلماتی جز نتایج اول است، شما می‌توانید با روش او (البته یک روش بهتر برگرفته از رقیب که مشاور سئو به شما معرفی می‌کند) به نتایج خوبی دست پیدا کنید و اگر رقیب در کلماتی دیده نشده یا جایگاه خوبی ندارد آن کلمه می‌تواند یک موقعیت خوب برای شما باشد.

بررسی حوزه کاری

با اینکه اصول اولیه سئو یکسان است اما نمی‌توان یک سایت که محصولات بهداشتی می‌فروشد را با سایتی که در حوزه آهن‌آلات کار می‌کند از روش یکسانی سئو کرد! سایت فروشگاهی سئوی متفاوتی از سایت خدماتی یا سایت خبری دارد. مشاور سئو باید بازار کار و مخاطبان شما را بررسی و در نهایت باتوجه‌به آن‌ها به شما راهکار ارائه دهد.

ارائه نقشه راه

در نهایت جلسه مشاوره سئو باید مشکلات سایت را به طور کامل شناسایی شود و راه‌حل آن مشکل را به شما ارائه دهد. برخی مشکلات را نمی‌توان یک‌باره حل کرد و باید به‌مرورزمان آن را حل کرد؛ تشخیص اینکه کدام مشکل زودتر حل شود و کدام به‌مرورزمان حل شود به عهده مشاور است.

مشاور باید یک برنامه به شما ارائه دهد که این برنامه می‌تواند شامل کلمات کلیدی برای تولید محتوا، زمان رپورتاژ، تقویم محتوایی و بسیاری موارد دیگر باشد.

بررسی مداوم سایت

برخی مشاوران سئو، طی یک جلسه با شما گفت‌وگویی دارند و راهکارهایی ارائه می‌دهند ولی برخی دیگر طی یک مدت‌زمان مشخص با شما همراه می‌شوند. بهتر است مشاوری را انتخاب کنید که چندین ماه با شما کار کند تا بتواند به‌صورت مستمر سایت را بررسی کند و نتیجه تغییراتی که خودش اعمال می‌کند را ببیند و در صورت لزوم تغییرات جدید ایجاد کند.

هزینه مشاوره سئو

شما هرگز نمی‌توانید مشاوره سئو رایگان پیدا کنید! مشاوران معمولاً از ابزارهای غیر رایگان برای بررسی سایت شما استفاده می‌کنند و همین‌طور بررسی سایت رقبا زمان زیادی می‌طلبد! پس طبیعی است که کسی به‌صورت رایگان به شما مشاوره ندهد.

شما می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند MOZ و ahref که برخی از امکانات را رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند و حتی گوگل کنسول و گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا خودتان سایت را بررسی کنید؛ اما توصیه ما به شما این است که از هزینه‌کردن برای مشاوره نترسید! یک مشاور سئوی خوب چندین برابر هزینه شما را به شما بر می‌گرداند.