فهرست
خدمات سئو یا (بهینهسازی سایت) عبارتی که اگر آن را در موتورهای جستجو مانند: گوگل، بینگ و یاندکس وارد کنید، با صفحات زیادی مواجه میشوید که هر کدام بنا به استراتژی خودشان در این مورد توضیح دادهاند، اما در نهایت منظور از ارائه خدمات سایت و سرویس سئو توسط آژانسهای توسعه و دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا سئو سایت در دستهبندی دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد؟ آیا همه وبسایتها نیاز به سئو دارند؟ تفاوتی میان سئو سایت اختصاصی و ساخته شده با وردپرس وجود دارد؟ آیا یک فرد معمولی میتواند سئو سایت را خودش انجام دهد؟ در ادامه به بررسی پاسخ تمامی این پرسشها میپردازیم پس با ما همراه باشید.
سئو یا بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، یکی از شاخههای مهم بازاریابی دیجیتال است. در عصر حاضر پیشازاین که برای خرید یک محصول به فروشگاههای سطح شهر مراجعه کنیم، آن را در اینترنت جستجو میکنیم و اساس خرید ما، اطلاعاتی است که در اینترنت در دسترس ما قرار میگیرد. دراینبین سایتهای زیادی ایجاد شدهاند که هرکدام از آنها، با ایجاد یک سری سیگنالها سعی به جذب شما دارند، این سیگنال ها عبارتند از:استفاده کلمات کلیدی و عنوانهای جذاب و خاص (خدمات سئو)، چه بهرهگیری از سرویس های تبلیغاتی (گوگل ادز) و …
خدمات سئو شامل چه مواردی است؟
بهطورکلی سئو بحث وسیعی است. شاید بهشدت مفاهیمی پیچیدهتر از هر علم دیگری نیز برنامهنویسی وب داشته باشد و اگر هر روز هم در فضای آن بیاموزید باز هم کار سختی در پیش دارید. بههرحال افرادی هستند که بهعنوان متخصص سئو شناخته میشوند که باتوجه به توانایی های خود خدماتی مانند: مشاوره سئو عرضه می کنند، آنها در وهله اول وبسایت شما را بررسی میکنند، سپس بر اساس نیازها، سعی می کنند تا سایت شما در گوگل رتبه های برتر را کسب نماید.
سرویس سئو یا همان بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو به سه صورت داخلی یا همان سئوی داخلی و خارجی در کنار سئو محلی انجام میشود.
چکلیست خدمات سئو داخلی چیست؟
خدمات سئو داخلی شامل موارد زیادی میشود، از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- متاتگها یا تگهای توضیحات
- چگالی کلمه کلیدی و کنترل آن
- فعالسازی فایل ربات برای ایندکس سریعتر و هدایت رباتهای خزنده گوگل
- رفع انواع ارورهای مربوط به حذف صفحات و …
- نقشه سایت
- لینکسازی داخلی با کلمات انکر باکیفیت و ایدهآل!
- لینکهای بهینه شده
- تگ توضیحات برای لینکها و تصاویر و حتی فایلها
- کیفیت لود و بهبود سرعت سایت با افزونه هایی مانند: راکت پرمیوم
- کنترل حجم فایلها
در پروسه سئو داخلی همه اتفاقات سرویس سئو داخل وبسایت انجام میشود و فعلاً با سیگنال های شبکه اجتماعی و همینطور گوگل ارتباط زیادی نخواهیم داشت. نمیتوان گفت که باید در درجه اول باید تمام تمرکز را روی سئوی داخلی گذاشت، اما اگر وبسایت شما تازهتأسیس است این موارد اولویت بیشتری دارد.
چکلیست خدمات سئو خارجی چیست؟
خدمات سئو در بخش خارجی نیز باید در کنار بخش داخلی بهخوبی پیش برود. خدمات سئو بهصورت خارجی شامل دریافت سیگنال های شبکه اجتماعی و سوشیال مدیا، آرتیکل مارکتینگ، دریافت کامنت از فرومها و بلاگها و دیگر سایتها برای بکلینک سازی و همینطور رپورتاژ آگهی، بکلینک و… نیز میشود. البته بهجرئت میتوانیم بگوییم که بحث سئو خارجی بهمراتب مفصلتر و طولانیتر از سئوی داخلی است.
سئوی خارجی چندین بخش مهم و اساسی دارد:
سوشیال سیگنال
تبلیغ در گوگل (google adwords) یعنی با پرداخت هزینهای طی یک بازه زمانی سایت شما در کلمات کلیدی موردنظر شما، در جایگاه موردنظر شما باشد. فرض کنید یک سایت خبری دارید که تمام اخبار مربوط به “کرونا” را بهخوبی پوشش میدهد. میتوانید از شرکتهای واسطه تبلیغ گوگل را خریداری کنید؛ یک کلمه کلیدی که سرچ بالایی دارد و مناسب سایت شماست را انتخاب میکنید (مثلاً واکسن کرونا) و سپس یک جایگاه برای آن انتخاب میکنید (فرضاً جایگاه سوم) و هزینه آن را میپردازید. به همین سادگی سایت شما جایگاه سوم گوگل را در کلمه “واکسن کرونا” به دست میآورد.
به طور کلی استفاده از تبلیغات گوگل بهصورت مستمر هزینه بالایی دارد و پیشنهاد نمیشود. از تبلیغات گوگل میتوانید برای سنجش کلمات کلیدی یا برندینگ استفاده کنید.
تبلیغات گوگل
تبلیغ در گوگل (google adwords) یعنی با پرداخت هزینهای طی یک بازه زمانی سایت شما در کلمات کلیدی موردنظر شما، در جایگاه موردنظر شما باشد. فرض کنید یک سایت خبری دارید که تمام اخبار مربوط به “کرونا” را بهخوبی پوشش میدهد. میتوانید از شرکتهای واسطه تبلیغ گوگل را خریداری کنید؛ یک کلمه کلیدی که سرچ بالایی دارد و مناسب سایت شماست را انتخاب میکنید (مثلاً واکسن کرونا) و سپس یک جایگاه برای آن انتخاب میکنید (فرضاً جایگاه سوم) و هزینه آن را میپردازید. به همین سادگی سایت شما جایگاه سوم گوگل را در کلمه “واکسن کرونا” به دست میآورد.
به طور کلی استفاده از تبلیغات گوگل بهصورت مستمر هزینه بالایی دارد؛ از تبلیغات گوگل میتوانید برای سنجش کلمات کلیدی یا برندینگ استفاده کنید.
رپورتاژ
یکی از پرهزینهترین و حساسترین بخشهای خدمات سئو، رپورتاژ میباشد. رپورتاژ یعنی یک محتوا از طرف سایت شما، در سایتی که اعتبار خوبی دارد منتشر شود و به سایت شما اشاره کند (برندینگ) یا لینک دهد.
در انتخاب سایت برای رپورتاژ و محتوای رپورتاژ باید به نکات زیادی توجه داشت که مهمترین آنها عبارتاند از:
- حوزه کاری سایت شما و سایت منتشرکننده محتوا (اینجا نمی دونم میشه گفت سایت هدف یا نه) نباید نامرتبط باشند. اگر در حوزه خودتان سایتی با اعتبار خوب و مناسب رپورتاژ پیدا نکردید، میتوانید از سایتهای خبری استفاده کنید.
- اگر در رپورتاژ به سایت خودتان لینک میدهید توجه داشته باشید که این لینک دائمی باشد. برخی سایتها مانند بیتوته، پس از گذشت یک بازه زمانی محتوای شما را حذف میکنند. درصورتیکه تعداد بکلینکهای سایت شما زیاد نباشد، حذف رپورتاژ به سایت شما آسیب میرساند و باید اقدام به تمدید آن نمایید که هزینه بیشتری باید صرف کنید.
- اعتبار سایتی که از آن رپورتاژ میخرید بالا باشد و سایت معتبر باشد. اگر از سایت غیرمعتبر رپورتاژ بخرید و پس از مدتی برای آن سایت مشکلی پیش بیاید، به اعتبار سایت شما هم آسیب میرسد.
- در محتوای رپورتاژ آشکارا تبلیغ نکنید! محتوای باارزش ارائه بدهید و صادقانه به مخاطب کمک کنید.
بسیاری موارد دیگر در رپورتاژ وجود دارند که برای تأثیرگذاری بهتر و بیشتر آن باید رعایت شوند. همچنین مواردی هم وجود دارند که اگر رعایت نشوند میتوانند از اعتبار سایت شما کم کنند؛ اگر تخصصی در این زمینه ندارید میتوانید از یک مشاور سئو کمک بگیرید.
ویژگیهای متخصص سئو کاربلد و حرفهای
معمولاً پس از خواندن این مفاهیم این پرسش مطرح میشود که یک سئوکار حرفهای چه ویژگیهایی دارد و چگونه میتوانیم به او برای سفارش خدمات سئو اعتماد کنیم؟ راستش را بخواهید اولین فاکتوری که ما میتوانیم به آن استناد کنیم نمونه کار است. میتوانید نمونه کار کسی که خدمات سئو ارائه می دهد را بررسی کنید و یا از او بخواهید برای شما ارسال کند. در مقابل سعی کنید یک مصاحبه با او داشته باشید، حتی به صورت تلفنی. اگر خودتان متخصص سئو هستید باید بهصورت پروژه محور سابقه کاری خود را پیش ببرید. بهجای این که آکادمیک مشغول به آموختن باشید، خودتان پروژههای زیادی را اجرا کنید و سعی کنید سئو را روی انواع پلتفرمهای توسعه، سیستمهای مدیریت محتوای آماده و اختصاصی، سایتهایی با موضوعات مختلف چک کنید.
متخصص سئو از ابتدا تا انتها، سعی میکند سایت شما را زیرورو کرده و در صورت وجود مشکل آن را رفع کند. منظور از مشکل در این مورد سرعت پایین سایت، عدم ارتباط و لینکسازی صحیح، عدم وجود فایل ربات و همینطور نقشه سایت، پایگاهداده سنگین، کدهای اضافه و غیرضروری روی سایت و قالب است. یعنی بخش اولی که از نظر ما در خدمات سئو باید بهخوبی چک شود، قالب و ساختار فرانتاند یا همان چیزی است که کاربر میبیند. مهمترین مسئله این است که کاربران وارد وبسایت شما شوند و بمانند! ازاینرو حتی باید تگهای سایت شما نیز بهخوبی بررسی شوند، تگها دستوراتی هستند که گوگل از طریق آنها میزان اهمیت بخشهای مختلف سایت شما را چک میکند.
امروزه کسبوکارهای اینترنتی بیش از هر زمانی نیاز به پیشرفت و توسعه دارند. سئو آبی که یکی از ارائه دهندگان سزویس هایی مانند: خدمات سئو سایت، مشاوره سئو و غیره است در این مورد با شما تا انتهای مسیر همراه است.
خدمات سئو پرهزینه یا کمهزینه؟
بههرحال خدمات سئو هزینه دارد، بخشی از این رقم شامل دستمزد کسی میشود که خدمات خود را به شما ارائه میکند و به طبع در قبال علمی که برای شما خرج میکند، انتظار دریافت رقمی را دارد. بخشی از این هزینه نیز بههرحال صرف تبلیغات میشود که شامل: خرید رپورتاژ آگهی، بکلینک، تبلیغات بنری، ویدئویی، پادکستی و حتی شبکه اجتماعی نیز خواهد شد.
شرکت های مختلف ایرانی و خارجی مانند webfx این موارد را می توانند برای شما انجام دهند، اما باید دقت داشته باشید که بخش عمده از این فعالیت ها به کسبوکارتان، هدفگذاری و همینطور حوزه فعالیتتان بستگی دارد.
اگر یک سایت بزرگ فروشگاهی مانند آمازون هستید که محصولات زیادی را به فروش میرساند، به طبع نیاز بهصرف هزینه بیشتر دارید، البته این هزینه شامل زیرساخت شما نیز میشود.
اگر یک فروشگاه محلی هستید که فعلاً انتظار کسب درآمد در سطح وسیع را ندارید میتوانید از پلنهای کمهزینه سئو استفاده کنید، این که انتظار داشته باشید با رعایت یکسری نکات سایت شما به نقطه اول گوگل برسد، حداقل در بسیاری از موضوعات نشدنی است، مگر این که موضوع و زمینه فعالیت شما در دنیا بیرقیب باشد.
مجموعه سئو آبی در حال حاضر یکی از ارائهدهندگان خدمات سئو سایت در سطوح وسیع، در زمینههای مختلف برای انواع وبسایتهای فروشگاهی، خبری، کسبوکار، استارتاپ، شرکتی، بلاگ، مجله خبری و تفریحی و… است. تخصص این مجموعه بهینهسازی وبسایتها برای موتورهای جستجو، دریافت ورودی از گوگل و همینطور رشد و توسعه کسبوکار و عملی کردن یکی از بخشهای مهم دیجیتال مارکتینگ است که شما می توانید برای استفاده از این سرویس از طریق فرم تماس با ما اقدام کنید.
سوالات متدوال مرتبط با خدمات سئو سایت:
خدمات سئو شامل چه مواردی میشود؟
تمامی فعالیتهایی که برای بهینهکردن سایت موردنیاز است، مانند: تولید و مدیریت محتوا، لینکسازی داخلی و خارجی، بهبود رابط و تجربه کاربری و … جزئی از سرویسهای سئو میباشند.
قیمت و هزینه خدمات سئو سایت چقدر است؟
خدمات سئو سایت بسته به شرکت یا شخصی که از آن خدمات دریافت میکنید متفاوت است. برخی شرکتها نرخ ثابتی دارند و برخی دیگر بسته به حوزه کاری شما و سختی کار هزینه را محاسبه میکنند.